Speakers | Orateurs



Upkar Arora

Upkar Arora is CEO of Illumina Partners, an independent boutique advisory firm which he co-founded in 2002. He is a seasoned organizational leader who can effectively navigate complex, multi-stakeholder environments and a proven track record of delivering results at the board or C-Suite level. He has 30 years of experience working domestically and internationally (Canada, the US, Mexico and Europe) with public and private companies, on operations, capital markets transactions, acquisitions, dispositions, turnarounds and financings, as a senior executive, advisor or principal.

Upkar has previously served on the CAS Steering Committee for three years, including as Chair, has been Chair of the McMichael Canadian Art Collection for the past six years, serves as a director on the boards of Institute for Canadian Citizenship, Metrolinx and the Advisory Council of the University of Waterloo’s School of Accounting and Finance, where he also teaches. In 2014, he founded Illumina Social Impact Partners to help NFP’s, charities and social entrepreneurs enhance their social impact and generate positive, scalable and sustainable change. Upkar is a CPA, CA and holds the ICD.D designation.

Upkar Arora est le président-directeur général des associés Illumina, un cabinet indépendant de services consultatifs financiers qu’il a cofondé en 2002. C’est un leader organisationnel chevronné qui peut naviguer efficacement dans des environnements complexes et plurilatéraux et capable d’obtenir des résultats quantifiables au niveau des conseils d’administration et des cadres supérieurs. Il possède une expérience professionnelle de plus de trente ans au Canada et à l’étranger (aux Etats-Unis, au Mexique et en Europe) dans des entreprises publiques et privées dans le domaine des opérations, des transactions sur les marchés financiers, des acquisitions, des dispositions, du redressement et du financement en qualité de directeur général, de conseiller. Ou de propriétaire.

Upkar a auparavant siégé pendant 3 ans au comité directeur du Sommet canadien pour les arts, qu’il a aussi présidé. Il a aussi été le président du conseil d’administration de la collection McMichael d’art canadien au cours des six dernières années et a siégé aux conseils d’administration de l’Institut pour la citoyenneté canadienne et de Metrolinx, ainsi qu’au Conseil consultatif de l’École de comptabilité et de finance de l’Université de Waterloo où il enseigne également. En 2014, il a fondé les associés Illumina pour l’impact social dont l’objectif est de mettre en valeur l’impact social des organisations à but non lucratif, des charités et des entrepreneurs sociaux et de générer des changements positifs, mesurables et durables. Upkar est un comptable public certifié (CPA), un comptable agréé (CA) et a obtenu sa certification (ICD.D) de l’Institut des administrateurs de société.


Gideon Arthurs

Gideon Arthurs is the CEO of the National Theatre School of Canada. He is currently a board member of OFFTA, of the Steering Committee of the Canada Arts Summit and will act as a juror for the 2015 Siminovitch Prize for Excellence and Innovation in Theatre. In the past, he served as the General Manager of Tarragon Theatre in Toronto, where he led several important projects to improve their facilities and reengage audiences. He was the Executive Director at the Toronto Fringe Festival during an important period of expansion for the organization. He is Past President of the Small Theatre Administrative Facility (STAF) and the former Vice-President of the Toronto Alliance for the Performing Arts (TAPA). He was a member of the Labour Relations Committee at the Professional Association of Canadian Theatres (PACT). Mr. Arthurs is the founding Artistic Producer of the independent theatre company Groundwater Productions. Most importantly, he is the father of two amazing children and the husband of a genius playwright.

Gideon Arthurs est le directeur général de l’École nationale de théâtre du Canada (ÉNT). Il est membre du conseil d’administration du festival OFFTA et du comité de pilotage du Sommet canadien des arts. En 2015, il sera aussi membre du jury pour le Prix Siminovitch pour l’excellence et l’innovation en théâtre canadien. Il a précédemment occupé le poste de directeur général du Tarragon Theatre à Toronto, où il porté plusieurs projets d’envergure visant l’amélioration des installations et la participation des publics. Il a auparavant été directeur administratif du Toronto Fringe Festival, participant activement à la croissance fulgurante de cet événement phare de la scène culturelle torontoise. Monsieur Arthurs est ancien ancien vice-président du Toronto Alliance for the Performing Arts (TAPA). Il a siégé au comité sur les relations de travail du Professional Association of Canadian Theatres (PACT). M. Arthurs est le fondateur et producteur artistique de la compagnie de théâtre indépendante Groundwater Productions. Par-dessus tout, il est l’heureux père de deux magnifiques enfants et l’époux d’une auteure dramatique de génie.


Lorna Brown

Lorna Brown is Associate Director/Curator at the Morris and Helen Belkin Art Gallery and a visual artist, writer, educator and editor. She has exhibited her work internationally since 1984. Brown was the Director/Curator of Artspeak Gallery from 1999 to 2004 and is a founding member of Other Sights for Artists’ Projects, a collective of artists, architects and curators presenting projects that consider the varying conditions of public places and public life. She has taught at Emily Carr University of Art and Design and Simon Fraser University. Her recent curatorial projects include Digital Natives and Institutions by Artists. Brown received an honorary doctorate of letters from Emily Carr University of Art and Design in 2015, the Vancouver Institute for the Visual Arts Award (1996) and the Canada Council Paris Studio Award (2000). Her work is in the collections of the Belkin, the National Gallery of Canada, the BC Arts Council, the Surrey Art Gallery and the Canada Council Art Bank.

Lorna Brown est directrice associée et conservatrice de la Galerie d’art Morris et Helen Belkin à Vancouver. C’est aussi une artiste visuelle, une écrivaine, une éducatrice et une éditrice. Elle expose ses œuvres partout dans le monde depuis 1984. Brown a été la directrice et la conservatrice de la galerie Artspeak de 1999 à 2004. Elle est un membre fondateur d’Other Sights for Artists’ Projects, un collectif d’artistes, d’architectes et de conservateurs qui incorpore dans leurs projets les conditions différentes des espaces publiques et de la vie publique. Elle a enseigné à l’Université d’art et de design Emily Carr et à l’Université Simon Fraser. Son récent projet curatorial inclut les autochtones et les institutions numériques par des artistes (Digital Natives and Institutions by Artists). Elle a reçu le titre de docteur honoris causa en lettres de l’Université d’art et de design Emily Carr en 2015, le prix de l’institut des arts visuels de Vancouver en 1996 et le prix Studio Paris du Conseil des Arts du Canada en 2000. Ses œuvres sont exposées dans la collection Belkin, au Musée des beaux-arts du Canada, au Conseil des arts de la Colombie-Britannique, dans la Surrey Art Gallery et dans la Banque d’œuvres d’art du Conseil des Arts du Canada.


Jasmine Catudal

Since 2003, Jasmine has worked as a set designer for theatre, dance, opera, and circus performances. She has worked with several well-known directors, including Robert Lepage in an Ex Machina–Metropolitan Opera co-production of The Tempest by composer Thomas Ades.

In 2007, she co-founded the OFFTA, Montréal live arts festival that she still directs.

From 2012 to 2015, she was artistic co-director at Usine C in Montréal, where she directed the Canadien programming. She also sat on the board of directors at the Conseil des Arts de Montréal as president of multidisciplinary presenting and new artistic practices from 2012 to 2015, and has sat on many juries, conferences and symposiums on topics related to live arts, new management models and interdisciplinary work. For the occasion of the Mons 2015 European Capital of Culture, she was appointed curator of a Montreal/Québec event in Belgium, which presented over 80 Québec artists across many artistic disciplines. In 2015, she co-founded LA SERRE_arts vivants, a structuring incubator for emerging artists. Her experiences have given her a unique global view of artistic creation.

Depuis 2003, Jasmine a travaillé comme scénographe pour des pièces de théâtre, des spectacles de danse, des représentations d’opéras et des spectacles de cirque. Elle a travaillé avec des metteurs en scène très connus comme Robert Lepage pour Ex Machina et Thomas Ades pour The Tempest, une coproduction du Metropolitan Opera.

En 2007, elle a cofondé OFFTA, le Festival montréalais d’arts vivants qu’elle continue à diriger.

De 2012 à 2015, elle a été la codirectrice artistique d’Usine C à Montréal, où elle a dirigé la programmation canadienne. Elle a aussi siégé au conseil d’administration du Conseil des Arts de Montréal en qualité de présidente des présentations pluridisciplinaires et des pratiques artistiques nouvelles de 2012 à 2015. Elle a fait partie de nombreux jurys et a participé à de nombreuses conférences et colloques sur des sujets liés aux arts vivants, aux nouveaux modèles de direction et au travail interdisciplinaire. À l’occasion de la désignation de Mons comme Capitale européenne de la culture 2015, elle a été nommée conservatrice d’un évènement Montréal/Québec en Belgique qui a réuni 80 artistes québécois issus de plusieurs disciplines artistiques. En 2015, elle a cofondé LA SERRE_arts vivants, une structure incubatrice pour les nouveaux artistes. Son expérience lui a apporté une vision globale et unique de la création artistique.


Pip Day

As Director/Curator at SBC Gallery of Contemporary Art in Montréal since 2012, Pip has collaborated with numerous practitioners across disciplines to reconceive the institution, generating a program of exhibitions, actions, events and pedagogical platforms that confront the seemingly entrenched parameters of political life as we live and negotiate them. A commitment to the transformative potential of creative action lies at the heart of SBC’s programmes.

Prior to coming to Montréal, Pip worked as an independent curator, writer and educator in the arts primarily in Mexico City, New York and London. In 2003 she founded teratoma the first graduate level curatorial studies program in Latin America and RIM, an international residency program for curators, artists and critics in Mexico City. There she also established el instituto, an organization dedicated to culture, politics, activism and research, which generated exhibitions and events such as Spatial Practices in Revolution and Talk Show. This work was partly supported through Pip’s Andy Warhol Foundation Curatorial Research Fellowship which she received in 2011. She has published numerous texts on art and culture, has taught in curatorial Masters programs at Bard College and at Goldsmiths College, and has lectured widely in university and other cultural contexts. In the late 90s Pip worked as Curator at Artists Space in New York.

She obtained her B.A. in Art History from University of Toronto and her M.A. in Curatorial Studies from Bard College.

Pip is a member of the curatorial team for the SITElines biennial in Santa Fe, taking place in July 2016.

En qualité de directrice et conservatrice de la SBC-Galerie d’art contemporain à Montréal depuis 2013. Pip a collaboré avec de nombreux praticiens issus de toutes les disciplines pour re-conceptualiser l’institution en créant un programme d’expositions, d’actions, d’évènements et de plateformes pédagogiques qui confrontent les paramètres apparemment enracinés de la vie politique dans lesquels nous vivons et avec lesquels nous devons négocier. Un engagement avec le potentiel transformatif de l’action créative est au cœur des programmes de la SBC-Galerie d’art contemporain à Montréal.

Avant de venir vivre à Montréal, Pip a travaillé comme conservatrice, écrivaine et éducatrice dans les arts principalement à Mexico, à New-York et à Londres. En 2003, elle a fondé Teratoma, le premier programme d’études curatoriales au niveau de la maîtrise en Amérique Latine, et RIM, un programme international de résidences pour les conservateurs, les artistes et les critiques dans la ville de Mexico. Elle a aussi fondé El instituto à Mexico, une organisation dédiée à la culture, à la politique, à l’activisme et à la recherche qui a permis de mettre en place des expositions et des évènements comme Spatial Practices in Revolution and Talk Show.

Ce travail a été financé partiellement par les bourses de recherche dont Pip a bénéficié en 2011 de la part de la Fondation curatoriale Andy Warhol. Elle a publié de nombreux textes sur l’art et la culture. Elle a enseigné des cours de niveau maîtrise dans le département d’études curatoriales au Bard College de New York et au Goldsmith College de Londres. Elle a aussi présenté de nombreux exposés dans des contextes universitaires et culturels. À la fin des années 90, elle a travaillé comme conservatrice à l’Artists Space de New York.

Elle est titulaire d’un baccalauréat en histoire de l’art de l’Université de Toronto et d’une maitrise en études curatoriales du Bard College. Pip fait partie de l’équipe curatoriale de l’exposition biennale de Santa Fe qui a lieu en juillet 2016.


Mo Dhaliwal

Educated in business, Mo Dhaliwal began his career working in the technology sector, including software development and Internet marketing in Silicon Valley. As a patron of the arts and producer of cultural events, Mo has worked to shatter barriers between people and encourage cross-cultural understanding, most notably through the creation of the Vancouver International Bhangra Celebration Society. As Director of Strategy for Skyrocket Digital, Mo collaborates with creative minds across the country and continues to create moving experiences for clients and community. Mo has been recognized for his contributions by Business for the Arts as the national recipient of the Arnold Edinborough Award, the Queen Elizabeth II Diamond Jubilee Medal and, most recently, a Mayor’s Arts Award for “Board Member of the Year”.

Ayant fait des études en commerce, Mo Dhaliwal a commencé sa carrière dans le secteur de la technologie, notamment dans le développement de logiciels et le marketing sur Internet dans la Silicon Valley. En qualité de mécène et de producteur d’évènements culturels, Mo a œuvré pour briser les barrières entre les gens et faciliter la compréhension multiculturelle, principalement à travers la création de la société internationale vancouvéroise de célébration de la danse Bhangra. En tant que directeur de la stratégie pour Skyrocket Digital, Mo travaille avec des esprits créatifs venus de tout le pays et continue à créer des expériences remplies d’émotions pour les clients et la communauté. Pour ses nombreuses contributions dans le secteur artistique, Mo a été le lauréat du prix national Arnold Edinborough remis par Les affaires pour les arts, il a aussi reçu la Médaille du Jubilé d’or de Sa Majesté la Reine Elizabeth II, et plus récemment il a été le lauréat du prix du maire pour les arts distinguant chaque année le meilleur membre d’un conseil d’administration.


Roxanne Duncan

Roxanne Duncan has been Managing Director of the PuSh International Performing Arts Festival since June 2014. She is a key member of the organization’s senior management team, and played a leadership role in the creation of the Festival’s new co-located facility.

Prior to joining PuSh, Ms Duncan was Managing Director of The Theatre Centre, where she was a key member of the management team responsible for the creation of its $6.2 million live arts hub in Toronto’s West Queen West neighbourhood.

Her career began in Edinburgh in 2005 working with Aurora Nova and Paul Lucas Productions. She relocated to Toronto in 2007 where she worked with a range of remarkable Toronto-based companies including Volcano Theatre, Peggy Baker Dance Projects, Dreamwalker Dance, Acting Upstage, Why Not Theatre, Company Theatre, and was a member of the Development Department at Soulpepper.

Roxanne Duncan est la directrice générale du festival international PuSh des arts de la scène depuis 2014. Elle est un membre essentiel de l’équipe dirigeante de l’organisation et a joué un rôle capital dans la création de la nouvelle co-implantation du festival.

Avant de rejoindre PuSh, Roxanne Duncan a été la directrice générale du Theatre, où elle a été la principale architecte de l’équipe dirigeante responsable de la création du Centre pôle d’arts vivants de $6,2 millions situé dans le quartier de la rue Queen ouest à Toronto.

Sa carrière a débuté à Edinbourg en 2005 lorsqu’elle a travaillé avec les productions Aurora Nova et Paul Lucas. Elle s’est installée à Toronto en 2007 où elle a travaillé avec plusieurs compagnies locales exceptionnelles comme le Volcano Theatre, les Peggy Baker Dance Projects, la Dreamwalker Dance, l’Acting Upstage, le Why Not Theatre, et le Company Theatre. Elle a aussi fait partie du département du développement du Soulpepper.


Adrian Ellis

Adrian Ellis is the founding director of AEA Consulting  and co-founder of the Global Cultural Districts Network.

AEA, established in 1990, is a leading cultural consultancy with offices in London and New York. Clients include foundations, government agencies and leading cultural organizations throughout Europe, the Middle East, Asia and the Americas including Barbican Arts Centre (London), the Alvin Ailey Dance Foundation (New York), the New York Philharmonic, the Cleveland Orchestra, the League of American Orchestras (New York …and…the Banff Centre (Alberta).

Adrian returned to his AEA at the beginning of 2012, after serving as Executive Director of Jazz at Lincoln Center from 2007. Prior to founding AEA, he was Executive Director of The Conran Foundation (1986 – 1990), where he was responsible for planning the establishment of the Design Museum in London .

Adrian has served on the boards of the National Museum of Wales, the Association of Performing Arts Presenters (APAP), and the Kaufman Center (New York). He was a Scholar in Residence at Teachers College, Columbia.v In 2012, he was named a “Jazz Hero of the Year” by the Jazz Journalists Association.

Adrian Ellis est le directeur fondateur d’AEA Consulting et le cofondateur du Réseau global et culturel des districts.

AEA, fondé en 1990, est un cabinet-conseil culturel de premier plan avec des bureaux à Londres et à New-York. Ses clients incluent des fondations, des agences gouvernementales et des grandes organisations culturelles partout en Europe, au Moyen-Orient, en Asie, en Amérique comme le Barbican Arts Centre (Londres), la Fondation de danse Alvin Ailey (New York), le New York Philharmonic, l’Orchestre de Cleveland, la League of American Orchestras (New York et Banff Centre en Alberta).

Adrian est revenu travailler à AEA au début de l’année 2012, après avoir occupé le poste de directeur général de jazz au Lincoln Center à partir de 2007. Avant de fonder AEA, il a le directeur général la Fondation Conran (1986 – 1990), où il était responsable de la a planification de l’établissement du Design Museum de Londres.

Adrian a siégé aux conseils d’administration du Musée National du Pays de Galles, de l’Association des présentateurs d’arts de la scène et du Kaufman Center (New York).

Il a été chercheur invité au Teachers College à l’Université Columbia. En 2012, il a été nommé « Héros jazz de l’année » par l’Association des journalistes de jazz.


Eya-Hey Nakoda

Rod Hunter, Gavin Ear, Desi Rider, Anders Hunter and Shanda Hunter formed the drum group Eya-Hey Nakoda. The drum group composes all original songs of their own. Whether it’s a big contest or a small traditional powwow, Eya-Hey Nakoda loves to sing and loves to make the dancers dance hard. At the powwows, before grand entry, a different member of the group will take their turn to offer tobacco to the drum and pray. They pray for dancers, the other drum groups and all the people that are there. They give thanks for the spirit dancer, the singing spirit, the drum spirit (grandfather drum), and most importantly, give thanks to creator for life. They would also pray and ask for blessing frim the drum so that when their dancers dance, or when the people listen to the music, they will be cured of any ailments. Eya-Hey Nakoda are predominantly Nakoda from the Bearspaw, Chiniki and Wesley First Nations in Morley, Alberta. They are, however, proud to have singers from different tribes such as: Siksika Nation, Cree, Muscogee, Tsuu Tina Nation, Aniyvwiya, the Dakota Nation, and Blackfeet. Eya-Hey Nakoda are a world class championship drum group that have been traveling for over 25 years to various powwows and will continue to do so.


Anita Gaffney

As Executive Director, Anita Gaffney works alongside the Artistic Director in setting the strategic and operational direction for the Stratford Festival. With a budget of $58 million, the Festival earns 95% of its revenue through ticket sales as well as ancillary and fundraising activities, making it one of the most self-sufficient cultural organizations on the continent.

Ms Gaffney joined the Festival in 1991 and over the past 21 years has held a variety of positions including Director of Marketing during the theatre’s years of peak attendance. She designed the Festival’s customer relationship marketing system, which remains in use today and has been emulated by arts organizations around the world. In addition to her marketing expertise, Ms Gaffney is highly regarded for her skills in government relations, finance, change management and strategic planning, honed during her years as the Festival’s Administrative Director.

In 2008 Ms Gaffney was selected to participate in the Governor General’s Leadership Conference, and in 2006 she received a Business Excellence Award for Personal Achievement from the Stratford and District Chamber of Commerce. She has an MBA from the Richard Ivey School of Business at Western University and has continued her executive education through Harvard Business School. She resides in Stratford with her husband, Kevin.

En qualité de directrice générale, Anita Gaffney collabore avec le directeur artistique pour définir la direction stratégique et opérationnelle du festival de Stratford. Fonctionnant avec un budget de $58 millions, le festival réalise 95% de son chiffre d’affaires avec les ventes de billets, les activités de collecte de fonds et d’autres initiatives équivalentes. Le festival est ainsi l’organisation culturelle la plus autonome du continent.

En 1991, Mme Gaffney a rejoint le festival où elle a occupé une variété de postes pendant ses 21 dernières années. Elle a notamment été la directrice du marketing pendant les années où la fréquentation était la plus forte. Elle a conçu le système de gestion des relations avec la clientèle du festival qui est toujours utilisé aujourd’hui et qui est toujours utilisé par des organisations artistiques dans le monde entier. En plus de son expertise dans le marketing, Mme Gaffney est reconnue pour ses compétences en relations gouvernementales, en finance, en gestion du changement et en management stratégique acquises lorsqu’elle a occupé le poste de directrice administrative du festival.

En 2008, Mme Gaffney a été sélectionnée pour participer à la Conférence nationale du Gouverneur général sur le leadership. En 2006, elle a reçu le prix d’excellence en affaires pour ses accomplissements personnels remis par la Chambre de commerce de Stratford et du district. Elle est titulaire d’une maîtrise en administration des affaires (M.B.A.) de la Richard Ivey School of Business de l’Université Western Ontario et continue à suivre des cours de management à la Harvard Business School. Elle vit à Stratford avec son mari, Kevin.


Dennis Garnhum

Dennis Garnhum has been Artistic Director of Theatre Calgary since 2005, presiding over the growth of the theatre’s subscriber base and the expansion of its education and new play development programs. He has directed nearly two dozen productions for Theatre Calgary, including the world premieres of The Little Prince – The Musical, Lost – A Memoir, Beyond Eden, and Timothy Findley’s The Wars. Other recent projects include King Lear (co-production with Bard on the Beach), The Philadelphia Story (in partnership with the Shaw Festival), and Major Barbara (co-production with American Conservatory Theater). Aside from his work at Theatre Calgary, Dennis has directed plays, musicals, and operas at companies across the country, including the Shaw Festival, the Stratford Festival, Tarragon Theatre, Manitoba Theatre Centre, Bard on the Beach, Vancouver Opera, Pacific Opera Victoria, Belfry Theatre, Neptune Theatre, and Theatre New Brunswick. His co-adaptation (with author Cathy Ostlere) of Lost – A Memoir was nominated for a 2012 Governor General’s Literary Award. Dennis is a recipient of a Queen Elizabeth II Diamond Jubilee and a Calgary Award for Community Achievement in Arts.

Dennis Garnhum est le directeur artistique du Theatre Calgary depuis 2005, où il a encouragé la croissance du nombre d’abonnement et l’expansion des programmes d’éducation et de développement de nouvelles pièces. Il a mis en scène près de deux douzaines de productions pour le Theatre Calgary, dont les représentations en première mondiale du Petit Prince (comédie musicale), Lost – un mémoire, Beyond Eden et The Wars de Timothy Findley. D’autres projets récents incluent Le Roi Lear (coproduit avec la troupe de théâtre Bard on the Beach de Vancouver), The Philadelphia Story (en partenariat avec le festival Shaw) et Major Barbara (coproduit avec le Conservatoire de théâtre américain).

En plus de son travail au Theatre Calgary, Dennis a mis en scène des pièces de théâtre, des comédies musicales et des opéras pour des compagnies dans tout le pays, notamment pour le festival Shaw, le festival Stratford, le Tarragon Theatre, le Manitoba Theatre Centre, la troupe Bard on the Beach, l’opéra de Vancouver, le Pacific Opera Victoria, le Belfry Theatre, le Neptune Theatre, et le Theatre New Brunswick. Sa coadaptation (avec l’auteur Cathy Ostlere) de Lost – un mémoire a été nominée au prix littéraire 2012 du gouverneur général du Canada. Dennis a reçu la Médaille du Jubilé d’or de Sa Majesté la Reine Elizabeth II et un prix de la ville de Calgary pour ses réalisations communautaires dans les arts.


Meegan Guest

Meegan Guest is the Vice President of Communications and Planning at Cleveland Clinic Canada. As part of the clinic’s leadership team, she is responsible for brand awareness, patient education and growth for the organization. Fueled with a passion for helping people live healthy, active lives, Ms. Guest has over 15 years of experience in the healthcare industry. Prior to joining Cleveland Clinic Canada, Ms. Guest championed the cancer cause as the Senior National Marketing Manager for the Canadian Cancer Society and the Brand Manager for Cancer Treatment Centers of America, a network of cancer hospitals based in the United States. When she isn’t working in healthcare, Ms. Guest is actively involved with the McMichael Canadian Art Collection as a Director in Training for the Board of Trustees as well as a supporter of women in leadership through the Women’s Executive Network. Ms. Guest graduated from DePauw University in Indiana with a degree in Anthropology. After graduation, she completed a two year management training program with Cancer Treatment Centers of America.

Meegan Guest est la vice-présidente des communications et de la planification à la clinique Cleveland du Canada. En tant que membre de l’équipe dirigeante de la clinique, elle est responsable de la campagne de promotion de la marque, de l’éducation des patients et de la croissance de l’organisation.Encourageant avec passion les gens à mener une vie saine et active, Mme Guest travaille depuis plus de 15 ans dans le secteur de l’industrie de la santé. Avant de rejoindre la clinique Cleveland du Canada, Mme Guest a sensibilisé le public aux risques de cancer en occupant le poste de directrice nationale du marketing pour la Société canadienne du cancer et celui de directrice de marque pour les centres de traitement du cancer d’Amérique (Cancer Treatment Centers of America), un réseau d’hôpitaux traitant le cancer aux États-Unis. Lorsqu’elle ne travaille pas dans la santé, Mme Guest se consacre activement à la Collection d’art canadien McMichael au sein de laquelle elle est directrice en formation du conseil des fiduciaires. Elle encourage aussi la nomination de femmes à des postes de direction grâce à son travail dans le Réseau des femmes exécutives. Mme Guest est titulaire d’une licence en anthropologie de l’Université Depauw en Indiana. Après avoir obtenu son diplôme, elle a suivi un programme de formation de deux ans avec les centres de traitement du cancer en Amérique.


CJ Hervey

CJ is an Executive Producer with the emerging platform content studio Secret Location. He has produced numerous new media campaigns for broadcasters and brands that have been honoured by The Emmy Awards, The Webby’s, SxSW Interactive Awards, Cannes Lions International Advertising Festival.

His career includes years spent in advertising and broadcast production where he produced television commercials for some of North America’s largest brands including Verizon, Comcast, AB/ImBev, Hilton Hotels, GM and others.

CJ holds a degree in Economics with a minor in fine art from the University of Western Ontario. He is a graduate of the Canadian Film Centre’s New Media Lab a father of two, a long suffering Leafs fan and a street art addict.

CJ est un directeur de production qui travaille pour le studio Secret Location, une nouvelle plateforme de contenus numériques. Il a produit des campagnes médiatiques innovantes pour des diffuseurs et des marques qui ont été distinguées par le prix Emmy, le prix Webby, le prix interactif du festival SXSW (South By Southwest) et le prix Lions au Festival international de la publicité de Cannes.

Au cours de sa carrière, il a travaillé plusieurs années dans la production télévisuelle et publicitaire et a produit des publicités télévisées pour quelques-unes des plus grandes marques d’Amérique de Nord comme Verizon, Comcast, AB/ImBev, les hôtels de la chaîne Hilton ou GM, entre autres. CJ est diplômé en économie avec une mineure en beaux-arts de l’Université Western Ontario. Il est également diplômé du Laboratoire nouveaux médias du Centre canadien du film. CJ est père de deux enfants, continue envers et contre tout d’être un fan des Maple Leafs et il est un grand admirateur des arts de la rue.


Sue Hoyle

Sue Hoyle has been Director of the Clore Leadership Programme in 2008, having previously been Deputy Director since the programme’s creation in 2003. Over the last 12 years, the Clore Programme has awarded over 300 Fellowships in cultural leadership and run residential courses for more than 1,200 experienced and emerging leaders, as well as a governance development programme for board members and senior executives.

Sue’s early career included managing a touring dance company, setting up the education department of English National Ballet and teaching English at the Université de Paris X. Sue was Director of Dance and subsequently Deputy Secretary General for Arts Council England, where she had responsibility for arts strategies, policy, research and planning. She has been Head of Arts for the British Council in France and Executive Director of The Place centre for contemporary dance, where she led a capital development and change programme.

Sue is co-author of a comparative study on funding for culture in France and Britain. In 2010, she was made a Chevalier dans l’Ordre des Palmes Académiques for her contribution to French culture.

She was formerly a Trustee of the British Council and the London Philharmonic Orchestra, and chaired the Boards of DV8 Physical Theatre and Shobana Jeyasingh Dance Theatre. She is Programme Adviser to the Advanced Cultural Leadership Programme at Hong Kong University and an Honorary Fellow of Falmouth University.

Sue Hoyle est devenue la directrice du programme Clore Leadership en 2008, après avoir occupé le poste de directrice adjointe depuis la création du programme en 2003. Au cours des 12 dernières années, le programme Clore Leadership a offert plus de 300 bourses de leadership culturel et organisé des cours résidentiels pour plus de 1200 dirigeants expérimentés ou débutants, ainsi qu’un programme de soutien à la gouvernance et au développement pour les membres de conseil d’administration et les cadres supérieurs.

Au début de sa carrière, Sue a notamment dirigé une troupe de danse itinérante, mis en place le département d’éducation du Ballet national anglais et enseigné l’anglais à l’Université de Paris X. Sue a été directrice de danse et ensuite secrétaire général adjointe pour le Conseil des arts d’Angleterre, où elle était responsable de la politique, des stratégies, de la recherche et des programmations artistiques. Elle a été directrice des arts pour le Conseil britannique en France et directrice générale du centre de danse contemporaine The Place où elle a dirigé un important programme pour le changement et le développement.

Sue a coécrit une étude comparative sur le financement de la culture en France et en Angleterre. En 2010, elle a reçu les insignes de Chevalier dans l’Ordre des Palmes académiques pour sa contribution au rayonnement de la culture française.

Elle a auparavant occupé un poste de fiduciaire au Conseil britannique et à l’Orchestre philharmonique de Londres. Elle a présidé les conseils d’administration du DV8 Physical Theatre et du théâtre de danse Shobana Jeyasingh. Elle est conseillère auprès du programme avancé de leadership culturel à l’Université de Hong Kong et membre honoraire de l’Université de Falmouth.


Ravi Jain

Ravi Jain is a multi-award-winning actor, director, international producer and Artistic Director of Why Not Theatre. Under his leadership Why Not Theatre has become synonymous with innovative theatrical experiences which have toured the world. In recent years their RISER project, a unique producing models, which supports artists to make money from their art, has had a significant impact on the Toronto independent community. In 9 years Why Not has created over 20 collaborations performing on 5 continents, including the smash hit A Brimful of Asha, which stars Ravi and his real life mother (non-actor). Collaborations Ravi has fostered with Why Not Theatre include festivals such as Harbourfront’s World Stage Festival, Luminato Festival and The Pan Am Games Toronto2015 and international companies like The Tricycle Theatre (UK), Complicite (UK) and The SITI company (USA). Ravi was the inaugural Artistic Director in Residence at The Theatre Centre, and is currently a member of the Artistic Director’s Council at Soulpepper Theatre, and is also on the roster of clowns for Cirque du Soleil. Ravi was the director of the multi Dora nominated Accidental Death of an Anarchist at Soulpepper Theatre. This year Ravi will be directing, We are Proud to Present a Presentation of the Herero of Namibia (Theatre Centre), Salt Water Moon (Factory Theatre), Lisa Codrington’s A Black Girl in Search of God (The Shaw Festival), Like Mother Like Daughter (Espace Libre/Complicite Creative Learning/Koffler Centre), and The 39 Steps at Soulpepper Theatre. www.theatrewhynot.org

Ravi Jain a été primé à de nombreuses reprises pour son travail d’acteur, de réalisateur, de producteur international et de directeur artistique du Why Not Theatre. Sous sa direction le Why Not Theatre est devenu synonyme d’expériences théâtrales innovantes programmées dans le monde entier. Au cours des dernières années, leur projet RISER, un modèle de production unique, qui aide les artistes à gagner leur vie avec leur art, a eu un impact important sur la communauté indépendante de Toronto. En 9 ans, le Why Not Theatre a créé plus de 20 collaborations et s’est produit sur 5 continents, notamment grâce au grand succès A Brimful of Asha dans lequel jouent Ravi et sa mère, qui n’est pas une actrice de formation. Les collaborations que Ravi a créées avec le Why Not Theatre incluent des festivals comme le World Stage Festival du Harbourfront Centre de Toronto, le festival Luminato et les Jeux panaméricains de 2015 de Toronto et des entreprises internationales comme le Tricycle Theatre (Royaume-Uni), Complicite (Royaume-Uni) et la SITI company (États-Unis). Ravi a été le premier directeur artistique en résidence du Centre pour le Théâtre. Il siège actuellement au conseil de la direction artistique du Soulpepper Theatre et figure aussi sur la liste des clowns du Cirque du Soleil. Ravi a mis en scène la pièce La mort accidentelle d’un anarchiste au Soulpepper Theatre qui a été nominée au prix Dora à de nombreuses reprises. Cette année Ravi mettra en scène les pièces We are Proud to Present a Presentation of the Herero of Namibia (Centre pour le Théâtre), Salt Water Moon (Factory Theatre), A Black Girl in Search of God de Lisa Codrington(Le Festival Shaw), Telle mère, telle fille! (Espace Libre/Complicite Creative Learning/Koffler Centre), et Les 39 marches au Soulpepper Theatre. www.theatrewhynot.org


The Honourable Mélanie Joly

A lawyer by training, Mélanie Joly is passionate about her city of Montréal and the power of positive politics.

Mélanie worked at two major law firms in Montréal before making the leap into communications, as a managing partner of the Montréal office of the international communications firm Cohn & Wolfe. Founder of Le Vrai Changement pour Montréal party, Mélanie ran for mayor of Montréal in 2013.

A firm believer in the importance of community involvement, Mélanie has served on numerous boards of directors, including those of the Régie des rentes du Québec, Fondation du CHUM, and Musée d’art contemporain de Montréal. She has also served as a spokesperson for Logis Rose-Virginie and as an ambassador for Herstreet.

Mélanie’s hard work has been recognized on many occasions. She was selected by Elle Québec as the 2008 Woman of the Year in the “up and coming” category, and was later honoured as the first Quebecer to receive the Arnold Edinborough Award for her involvement in the cultural community.

Mélanie holds an Honours Bachelor of Law from Université de Montréal and a Magister Juris in European and Comparative law from the University of Oxford.

Avocate de formation, Mélanie Joly est passionnée par sa ville, Montréal, et par la politique.

Mélanie a œuvré au sein de deux grands cabinets d’avocats de Montréal avant de faire le saut dans le monde des communications à titre directrice associée à la tête du bureau de Montréal de l’agence de communication internationale Cohn & Wolfe. Fondatrice du parti Le Vrai Changement pour Montréal, Mélanie s’est portée candidate à la mairie de Montréal en 2013.

Croyant fermement à l’importance de s’impliquer dans sa communauté, Mélanie a siégé à de nombreux conseils d’administration, notamment au sein de la Régie des rentes du Québec, de la Fondation du CHUM et du Musée d’art contemporain de Montréal. Elle a aussi été porte-parole du Logis Rose-Virginie et ambassadrice pour La Rue des Femmes.

Le travail acharné de Mélanie a été maintes fois reconnu. Parmi les honneurs qu’elle a reçus, le magazine Elle Québec l’a choisie Femme de l’année 2008 dans la catégorie Relève. En 2010, elle a été la première québécoise à recevoir le prix Arnold Edinborough pour son engagement dans le milieu culturel.

Mélanie est titulaire d’un baccalauréat en droit (avec distinction) de l’Université de Montréal et d’une maîtrise en droit européen et comparé de l’Université d’Oxford.


Pierre Lassonde, CM, OQ

Mr. Lassonde’s career spans more than 30 years. In 1982, Mr. Lassonde co-founded the Franco-Nevada Mining Corporation, the first publicly traded gold company, which was also recognized for its innovative business model. In 2002, the company merged with Newmont Mining Corp to become the world’s largest mining company. He led the start-up of both Metallica Resources and Enghouse Systems Ltd, for which he is a leading shareholder and Director of the company. From 2005 to 2009, Mr. Lassonde also acted as Chairman of the World Gold Council. He is the author of The Gold Book: The Complete Investment Guide to Precious Metals, published in 1990 and was inducted into the Canadian Mining Hall of Fame in January 2013.

Mr. Lassonde is an active and engaged philanthropist in both Canada and the United States in the fields of Education, the Arts. He was the Chairman of Opera Colorado’s Board of Directors from 2003 to 2008 and is also currently Chairman of the Board of the Musée national des beaux-arts du Québec (MNBAQ) (since 2006). Over the years, he has generously donated to institutions such as the University of Toronto, College Marie-Clarac, the University of Utah, Ecole Polytechnique, the University of Western Ontario, Ryerson and York University as well as the MNBAQ.

Mr. Lassonde has a B.A., University of Montreal 1967, a BSc Electrical Engineering from Polytechnique, Montreal 1971 and an MBA, University of Utah, 1973. He received his P.Eng. Ontario designation in 1976 and CFA designation from CFA Institute, 1984. He holds honorary Ph.D’s in Engineering from the Universities of Toronto, Montreal and Ryerson, Doctor of Business, University of Utah and received an Honorary Doctor of Law from York University, June 2014.

He was made a Member of the Order of Canada in 2002 and Officer of the Quebec Order in 2008.

Pierre Lassonde has been appointed Chair of the Board of Directors of the Canada Council for the Arts for a five-year term effective July 28, 2015 to July 27, 2020.

La carrière de M. Lassonde s’étend sur plus de 30 ans. En 1982, M. Lassonde a cofondé la Franco-Nevada Mining Corporation, la première compagnie aurifère cotée en bourse, également reconnue pour son modèle d’affaires novateur. En 2002, la compagnie fusionnait avec la Newmont Mining Corp et devenait la compagnie minière la plus importante au monde. Il a dirigé le démarrage des entreprises Metallica Resources et Enghouse Systems Ltd, dont il est le premier actionnaire et directeur. De 2005 à 2009, M. Lassonde a également été président du World Gold Council. Il est l’auteur du livre The Gold Book: The Complete Investment Guide to Precious Metals, publié en 1990, et a été intronisé au Temple de la renommée du secteur minier canadien en janvier 2013.

M. Lassonde est un philanthrope actif et engagé au Canada et aux États-Unis, particulièrement dans les domaines des arts et de l’éducation. Il était président du conseil d’administration de l’Opéra Colorado (de 2003 à 2008) et est actuellement président du conseil d’administration du Musée national des beaux-arts du Québec (MNBAQ) (depuis 2006). Au fil des ans, il a généreusement versé des contributions financières à des institutions comme l’Université de Toronto, le Collège Marie-Clarac, l’Université de l’Utah, l’École Polytechnique, l’Université de Western Ontario, l’Université Ryerson et l’Université York, de même qu’au MNBAQ.

M. Lassonde détient un baccalauréat de l’Université de Montréal (1967), un baccalauréat ès sciences en génie mécanique de l’École Polytechnique de Montréal (1971) et un MBA de l’Université de l’Utah (1973). Il a reçu le titre d’ingénieur (P. Eng.) en Ontario en 1976 et celui de CFA du CFA Institute en 1984. Il a obtenu des doctorats honorifiques en ingé- nierie des Universités de Toronto, Montréal et Ryerson, en affaires de l’Université de l’Utah et en droit de l’Université York, en juin 2014.

M. Lassonde a été nommé Membre de l’Ordre du Canada en 2002 et Officier de l’Ordre du Québec en 2008.

Pierre Lassonde a été nommé président du conseil d’administration du Conseil des arts du Canada pour un mandat de cinq ans, à compter du 28 juillet 2015 jusqu’au 27 juillet 2020.


Tammy Lee

I believe that when we work together, incredible things can happen. We can change the world! No matter what industry or sector, our efforts ought to be focused on ideas that develop as many mutually beneficial initiatives for as many partners as possible. It just happens that I am a career arts administrator and for more than 25 years now I’ve had the chance to work with some pretty amazing people and have helped develop some outstanding companies, projects and events. Today, I am testing the belief that the performing arts can learn a great deal from how start-ups pivot and innovate and I am on a mission to prepare the arts & culture sector, the best way I can, to embrace the economic models of the 21st century.

My years of experience have culminated into a singular entrepreneurial goal of building Culture Creates, Canada’s first socially innovative and financially viable tech start-up for the non-profit performing arts sector. We can be resilient, even if only incrementally.

Avec plus de 25 ans d’expériences en tant que directrice artistique dans les principales institutions culturelles canadiennes de la danse, du théâtre et de l’art moderne, comme par exemple Ex Machina, Les Grands Ballets Canadiens de Montréal, DHC ART et la Brooklyn Academy of Music, j’ai eu une carrière variée et bien remplie.

Je cherche toujours à créer des situations dans lesquelles tout le monde est gagnant et j’ai naturellement tendance à adopter une vue d’ensemble, à évaluer mes options et à rechercher les raisons dissimulées. C’est ce qui me passionne.

Mon expérience m’a permis de me fixer un objectif entrepreneurial unique qui consiste à créer la première start-up pour les arts de la scène, spécialisée dans les nouvelles technologies, socialement innovante et financièrement viable.


Christina Loewen

In January 2015, Christina led the pilot program, Lean Arts, in partnership with the Performing Arts Alliance, The Working Group and MaRS, with funding from the Canada Council for the Arts. Based on its success, she co-founded the Arts Accelerator (www.artxl.org) a new not-for-profit that supports innovation in the arts by equipping, empowering and activating cultural entrepreneurs with tools and strategies to build successful artistic enterprises based on validated audience feedback.

Christina also currently serves as Executive Director of Opera.ca, the association for opera in Canada where she has delivered change management programming for the sector along such themes as resilience and system thinking, capitalization, design thinking, and social innovation. Her 18 year career in the performing arts has encompassed senior positions in opera, music, and dance. Before Opera.ca, she was Managing Director for Danny Grossman Dance, Director of Touring for Canada’s Royal Winnipeg Ballet, and Director of Marketing with Opera Ontario.

En janvier 2015, Christina a dirigé le projet pilote, Lean Arts, financé par le Conseil des Arts du Canada et en partenariat avec l’Alliance des arts de la scène, le Working Group et MaRS.

Grâce à sa réussite, elle a cofondé l’Arts Accelerator (www.artxl.org) une nouvelle organisation à but non lucratif qui finance l’innovation dans les arts en responsabilisant et en encourageant les entrepreneurs culturels et en leur apportant les outils et les stratégies qui leur permettent de créer des entreprises culturelles en basant sur l’analyse des réactions du public. Christina est aussi la directrice générale d’Opera.ca, une association pour l’opéra au Canada où elle a créé un programme de gestion du changement dans ce secteur particulier avec des thèmes comme la capitalisation, la persévérance et la pensée systémique, ou encore l’approche conceptuelle et l’innovation sociale.

Ses 18 ans d’expérience dans les arts de la scène l’ont amenée à occuper divers postes à responsabilité dans l’opéra, la musique et la danse. Avant de diriger Opera.ca, elle a été la directrice générale de la compagnie de danse Danny Grossman, la directrice des tournées du Royal Winnipeg Ballet du Canada et la directrice du marketing pour Opera Ontario.


Ameet Mehta

Ameet Mehta is a serial entrepreneur, business coach and innovation catalyst. His recent focus has been on innovation and collaboration capabilities within teams, large organizations and systems.

Through his role as mentor for the Lean Performing Arts pilot and co-founder of the Arts Accelerator (artxl.org), he is inspired by the potential benefits of cross-pollinating methods, ideas and networks from other sectors through experiential learning, mentorship and ecosystem development.

Ameet co-founded Rawlings Atlantic in 2001, a London/Toronto-based, global consultancy firm that provides C-level strategic and operational advisory services to large as well as emerging companies, focusing on business start-up and turnaround, strategic growth/business development, and transaction support.

He has worked or consulted with Deloitte, Bank of Montreal, Samsung, UK Trade and Investment, My Healthcare Innovation, MaRS (healthcare), Health Strategy Innovation Cell, Defcom Information Security Services, and Sun Microsystems on innovation-related projects. Ameet has an MBA from Harvard Business School.

Ameet Mehta est un entrepreneur en série, un mentor en affaires et un catalyseur d’innovation. Son intérêt le plus récent porte sur les capacités d’innovation et de collaboration au sein d’équipes, de systèmes et d’organisations de grande taille.

En tant que mentor pour le projet pilote du Lean Performing Arts et co-fondateur d’Arts Accelerator (artxl.org), il s’est intéressé aux potentiels que présentent les méthodes, les idées et les relations réciproquement bénéfiques utilisées dans d’autres secteurs comme l’apprentissage expérientiel, le mentorat et le développement d’écosystème.

Ameet a cofondé le Rawlings Atlantic en 2001, cabinet-conseil international basé à Londres et à Toronto qui fournit des conseils opérationnels et stratégiques aux équipes dirigeantes d’entreprises de toute taille et se concentre sur le lancement et le redressement de sociétés, le plan stratégique de croissance/le développement économique et le soutien aux transactions.

Il a conseillé ou travaillé pour des entreprises telles que Deloitte, la Banque de Montréal, Samsung, UK Trade and Investment, My Healthcare Innovation, MaRS (Santé), l’Institut d’innovation en stratégie sanitaire, les services de protection de l’information Defcom et Sun Microsystems sur des projets liés à l’innovation. Ameet est titulaire d’une maîtrise en administration des affaires (M.B.A.) de la Harvard Business School.


Emily Molnar

Emily Molnar, Artistic Director of Ballet BC since 2009, continues to steer the unique company of 17 dancers into an era of innovation and collaboration. Named The Globe and Mail’s 2013 “Dance Artist of the Year”. Molnar is a recipient of the 2015 BC Community Achievement Award and the 2015 YWCA Women of Distinction Award in Art, Culture and Design. She is a graduate of the National Ballet School and a former member of the National Ballet of Canada, a soloist with the Frankfurt Ballet under director William Forsythe, and a principal dancer with Ballet BC. As an internationally respected and critically acclaimed dance artist and choreographer, Molnar has worked and toured extensively throughout Europe, Asia, Mexico, Canada and the U.S. Molnar currently serves as a Director on the Board of the BC Arts Council and is a committee member of the Peter Wall Institute for Advanced Studies Arts Based Initiative. In addition to her work with Ballet BC, Molnar has recently been appointed sessional Artistic Director of Dance at The Banff Centre, a new position designed to guide and inform all Banff Centre dance initiatives throughout the year in collaboration with the Canadian and International dance community.

Emily Molnar est la directrice artistique du Ballet British Columbia depuis 2009 et continue de diriger cette compagnie unique composée de 17 danseurs dans une période d’innovation et de collaboration. Elle a été nommée danseuse de l’année par le Globe and Mail en 2013. Elle est aussi la lauréate du prix 2015 du travail communautaire en Colombie-Britannique et du prix Femmes de mérite 2015 de la Fondation YWCA pour son travail dans les arts, la culture et le design. Elle est diplômée de l’École nationale de ballet du Canada et a fait partie du Ballet national du Canada. Elle a été soliste au sein du Ballet de Francfort sous la direction de William Forsythe et danseuse étoile au Ballet British Columbia. En tant que danseuse et chorégraphe respectée et appréciée par la critique, Molnar a travaillé et s’est produite en Europe, en Asie, au Mexique, au Canada et aux États-Unis. Elle occupe actuellement le poste de directrice du conseil d’administration au conseil des arts de la Colombie-Britannique et siège au comité des programmes axés sur les arts de l’Institut d’études supérieures Peter Wall. En plus de son travail au sein du Ballet British Columbia, Molnar a récemment été nommée directrice artistique de danse à temps partiel au Banff Centre, un nouveau poste conçu pour guider et informer tous les projets de danse du Banff Centre et pour collaborer continuellement avec les compagnies de danse canadiennes et internationales.


Sean O’Neill

Sean O’Neill is the Associate Director of Adult Programming and Partnerships at the Art Gallery of Ontario, where he oversees talks, screenings, performances, studio courses, cross-disciplinary programs and special events for adult audiences, along with special initiatives such as the Gallery’s Artist-in-Residence program and the Aimia | AGO Photography Prize. In 2012, Sean led the launch of the Gallery’s successful First Thursdays program, which has drawn thousands of new visitors to the AGO.

In 2015, Sean hosted Crash Gallery, a limited-run series on CBC that takes a fun, irreverent look at the creative process through challenges inspired by movements in art history. In 2011, Sean co-founded the performance collective Events in Real Time with artist Liz Peterson. The collective has created multiple performance-based projects, including Express Yourself, which was presented in Toronto and New York and won the SummerWorks Festival Jury Prize for Risk and Innovation.

Sean sits on the board of Gallery TPW, and in 2014 was named one of the Canadian art community’s “Top 30 under 30” by ArtInfo. He is a graduate of the University of Toronto.

Sean O’Neill est le directeur associé de la programmation pour adultes et des partenariats au Musée des beaux-arts de l’Ontario, où il supervise les conférences, les projections, les représentations, les cours d’atelier, les programmes transdisciplinaires et les évènements spéciaux pour un public adulte, ainsi que des initiatives spéciales comme l’exposition du programme d’artistes en résidence et le prix de la photographie Aimia et du Musée des beaux-arts de l’Ontario. En 2012, Sean a dirigé avec succès le lancement du programme des Premiers Jeudis qui a attiré des milliers de nouveaux visiteurs au Musée des beaux-arts de l’Ontario.

En 2015, Sean a animé la Crash Gallery, une série limitée sur la Société Radio-Canada (SRC) qui se moque de façon irrévérencieuse du processus créatif à travers des défis inspirés de certains mouvements de l’histoire de l’art. En 2011, Sean a cofondé le collectif de représentations Events in Real Time avec l’artiste Liz Peterson. Le collectif a créé de multiples projets basés sur la représentation, dont Express Yourself qui a été présenté à Toronto et à New-York et qui a gagné le prix du jury du festival SummerWorks en récompense de sa prise de risque et de son innovation.

Sean siège au conseil d’administration de Gallery TPW et, en 2014, a figuré dans la liste établie par ArtInfo des 30 personnalités âgées de moins de 30 ans les plus influentes de la communauté artistique canadienne. Il est diplômé de l’Université de Toronto.


Kevin Ormsby

Artistic Director of KasheDance, choreographer, movement coach and Arts Marketing Consultant. The Toronto Arts Council’s Cultural Leaders Lab Fellow (2015) and The Canada Council for the Arts’ Victor Martyn Lynch – Staunton Award 2014 recipient for outstanding achievement by a mid career artist, he has many interests in the creative practice and administration in dance, and has honed his passion for dance, advocacy, writing and education while performing with various companies and projects in Canada, the Caribbean and the United States. Kevin is an adjunct artist with the Dance Exchange (Washington D.C), was a company member of Garth Fagan Dance (NY), the Assistant to the Artistic Director and Marketing / Outreach Coordinator for Ballet Creole, and performed in works by Marie Josee Chartier, Allison Cummings, Ron K. Brown, Menaka Thakkur, Mark Morris and Bill T. Jones. He sat on the Toronto Arts Council’s Dance Committee (2012-2015), the Community Arts Programs Committee (2009 -2012), was Co-chair Performing Arts Committee of the Jamaica 50th Celebrations Steering Committee and is a Board Member at Prologue to the Performing Arts, Nia Arts Center and is Co-Vice President, Chair of the Dance Companies National Standing Council and the Pluralism Advisory Committee at Canadian Dance Assembly.

Directeur artistique de KasheDance, chorégraphe, répétiteur et consultant en marketing artistique, membre du laboratoire des dirigeants culturels du Conseil des arts de Toronto (2015), lauréat du prix Victor-Martyn-Lynch-Staunton du Conseil des arts du Canada et du prix 2014 Staunton récompensant la qualité des réalisations d’un artiste canadien en milieu de carrière, Kevin Ormsby a de nombreux centres d’intérêt dans la pratique créatrice et la direction de la danse. Il s’est consacré à sa passion pour la danse, pour la promotion des arts, pour l’écriture et pour l’éducation tout en se produisant avec des compagnies et des projets variés au Canada, dans les Caraïbes et aux États-Unis. Kevin est un artiste associé au Dance Exchange à Washington D.C, il a été membre de la compagnie new-yorkaise de danse Garth Fagan, assistant du directeur artistique et du coordonnateur spécialisé en marketing et en promotion du Ballet Créole, et s’est produit dans les spectacles de Marie Josée Chartier, d’Allison Cummings, de Ron K. Brown, de Menaka Thakkur, de Mark Morris et de Bill T. Jones. Il a siégé au comité sur la danse du Conseil des arts de Toronto de 2012 à 2015 et au comité sur les programmes d’arts communautaires de 2009 à 2012. Il a co-présidé le comité sur les arts de la scène du comité directeur des cinquante ans de l’indépendance de la Jamaïque. Il siège au conseil d’administration du Prologue pour les arts de la scène et du centre des arts Nia. Il préside également le conseil national permanent des compagnies de danse et le comité consultatif pour le pluralisme de l’Assemblée canadienne de la danse.


Janice Price

Janice Price became President of The Banff Centre on March 16th, 2015. She most recently served as CEO of the Luminato Festival, Toronto’s Festival of Art and Creativity, an organization she led since its inception in 2006. As the Festival’s Founding CEO, Janice helped Luminato become one of the world’s largest and most respected annual multi-arts festivals. The Festival reaches over 800,000 audience members annually, and in its first eight seasons commissioned 75 new works. Previous to Luminato, Janice was the President and CEO of The Kimmel Centre for the Performing Arts in Philadelphia from 2002-2006, and prior to that position she was Vice President of Marketing and Communications and then Interim Executive Director at New York’s Lincoln Centre for the Performing Arts.

Prior to her professional engagements in the United States, Janice held senior positions at a number of Toronto arts organizations, including the Hummingbird Centre for the Performing Arts and The Corporation of Roy Thomson Hall and Massey Hall. From 1992 – 1996, Janice was the Director of Marketing and Special Projects for the Stratford Festival.

Janice Price also served as Chair of the Board of Directors for the Festivals and Major Events (FAME) coalition of large Canadian festivals, and as a member of the board of Festivals and Events Ontario where she served on the advocacy and education committees. She is also a member of the National Board of Culture Days.

Ms. Price has served on numerous arts related Boards, and currently serves on the National Board of Culture Days, Business for the Arts, Govenor Generals Canadian Leadership Council, and the Council of PostSecondary Presidents of Alberta.


Penny Ritco

Penny has been the Citadel Theatre’s Executive Director since 2003. A graduate of the National Theatre School of Canada, she worked for many years as a stage manager, production manager, tour coordinator and producer of theatre, dance and music productions, festivals and industrials, across Canada and the US. She later returned to NTS as Director of the English Production Section.

In the mid-80’s, Penny crossed over to film and television, producing several award-winning documentaries and dramas, with international coproduction partners, for the National Film Board, Great North Productions, and Alliance Atlantis.

Penny’s long and varied experience in the arts makes her a strong leader, able to appreciate and direct the many activities of a major arts organization and a large facility. She has received the Maclab Enterprises Award for Excellence in Arts Administration, the Rozsa Award for Innovation and was nominated for a Women of Vision Award.

Penny is a passionate participant in and advocate for the arts in all their forms and has served on numerous juries and committees. She is currently a member of the Executive Council for TRG Arts.

Penny est la directrice générale du Citadel Theatre d’Edmonton depuis 2003. Diplômée de l’École nationale de théâtre du Canada, elle a travaillé pendant plusieurs années comme régisseuse, directrice de production, coordonnatrice de tournée et productrice de théâtre, de danse, de musique pour des festivals ou des grandes entreprises au Canada et aux Etats-Unis. Elle est revenue travailler à l’École nationale de théâtre du Canada comme directrice de la section des productions anglaises.

Au milieu des années 80, Penny s’est intéressée au film et à la télévision. Elle a produit plusieurs documentaires et fictions primés et elle a collaboré avec des partenaires de coproductions internationaux pour l’Office national du film, les Greath North Productions et Alliance Atlantis.

Grâce à sa longue et riche expérience dans les arts, Penny est une dirigeante chevronnée capable d’apprécier et de gérer les divers aspects d’une organisation artistique majeure ou d’une grande infrastructure. Elle a reçu le prix Maclab Enterprises qui récompense l’excellence dans l’administration des arts, le prix Rozsa pour l’innovation et a été nominée au prix Femme de vision.

Penny se passionne pour l’art sous toutes ses formes et le défend avec ferveur. Elle a siégé dans de nombreux jurys et comités et elle est actuellement membre du conseil exécutif de TRG Arts.


Alicia Rose

Alicia is an arts administrator, workshop facilitator and Managing Director of Framework. At Framework she leads a team in delivering Timeraiser events across Canada, which invests in the careers of emerging artists. She is passionate in developing methodologies of inclusion to engage the voices of the next generations to bolster the arts sector. Some of the organizations she has worked with include: Business for the Arts, Harbourfront Centre and National Arts Centre. She is currently on the fundraising committee for the School for Social Entrepreneurs Ontario and on the Board for Cultural Pluralism in the Arts Movement Ontario as well as Literature for Life. She is currently a 2015/2016 CivicAction DiverseCity Fellow.

Alicia is an arts administrator, workshop facilitator and Managing Director of Framework. At Framework she leads a team in delivering Timeraiser events across Canada, which invests in the careers of emerging artists. She is passionate in developing methodologies of inclusion to engage the voices of the next generations to bolster the arts sector. Some of the organizations she has worked with include: Business for the Arts, Harbourfront Centre and National Arts Centre. She is currently on the fundraising committee for the School for Social Entrepreneurs Ontario and on the Board for Cultural Pluralism in the Arts Movement Ontario as well as Literature for Life. She is currently a 2015/2016 CivicAction DiverseCity Fellow.


Michael Serbinis

A rocket scientist who once developed jet propulsion systems at age 16, Michael is known as a serial entrepreneur who has built multiple transformative technology platforms across several industries, with over $1B of exits.

Michael Serbinis is the CEO and Founder of LEAGUE, a new digital health benefits platform that is set to disrupt the world of insurance. Prior to LEAGUE, Michael was the Founder and CEO of Kobo, a global leader in ebooks, and docSpace, a pioneer in cloud storage. Michael got his start building one of the first search engines, Zip2 at the start of the Internet boom.

A member of the Perimeter Institute’s Board of Directors, MaRS Discovery District Board of Directors, Board of Trustees at the Ontario Science Centre, a member of the Creative Destruction Lab Board and YPO. Michael is also a mentor & investor in new technology companies through his company Three Angels Capital.

Constructeur de fusées qui a créé des systèmes de propulsion à réaction à l’âge de 16 ans, Michael a la réputation d’être un entrepreneur en série et a développé de multiples plateformes de technologie transformatrice pour plusieurs industries générant avec celles-ci des profits supérieurs à 1 milliard de dollars.

Michael Serbinis est le président-directeur général et fondateur de LEAGUE, une nouvelle plateforme numérique de santé qui va révolutionner le monde de l’assurance.

Avant LEAGUE, Michael a été le fondateur et le président-directeur général de Kobo, un leader mondial en livres électroniques, et de docSpace, un pionnier du stockage dématérialisé. Michael a fait ses débuts avec la création d’un des premiers moteurs de recherche, Zip2 au début de l’expansion d’Internet.

Michael Serbinis siège aux conseils d’administration de l’Institut Perimeter, de MaRS District de découverte en sciences médicales et connexes, du Centre des sciences de l’Ontario, du Laboratoire de destruction créative et de l’Association des Jeunes Présidents (YPO). Michael est aussi un mentor et un investisseur dans des entreprises utilisant des technologies nouvelles ou innovantes grâce à sa société Three Angels Capital.


Russell Willis Taylor

Russell Willis Taylor, President and CEO of National Arts Strategies from January 2001 to January 2015, has extensive senior experience in strategic business planning, financial analysis and planning, and all areas of operational management. Educated in England and America, she served as director of development for the Chicago Museum of Contemporary Art before returning to England in 1984 at the invitation of the English National Opera (ENO) to establish the Company’s first fund-raising department. During this time, she also lectured extensively at graduate programs of arts and business management throughout Britain. From 1997 to 2001, she rejoined the ENO as executive director.

Russell has held a wide range of managerial and Board posts in the commercial and nonprofit sectors. She received the Garrett Award for an outstanding contribution to the arts in Britain, the only American to be recognized in this way. Russell currently serves on the boards of the Salzburg Global Seminar, the Arts Management program at American University, the British Council’s Arts & Creative Economy Advisory Group, Fractured Atlas, The Charlottesville Albemarle Community Foundation and is a Fellow of the Royal Society of Arts. In 2013, Russell was honored with the International Citation of Merit by the International Society for the Performing Arts, presented in recognition of her lifetime achievement and her distinguished service to the performing arts.


Jesse Wente

Jesse Wente is the Director of Film Programmes at TIFF Bell Lightbox, overseeing New Releases, series and TIFF Cinematheque programming and scheduling. Some of his contributions to programming since the opening of TIFF Bell Lightbox in September 2010 include retrospectives on Roman Polanski, Paul Verhoeven, David Cronenberg, Oscar Micheaux, Studio Ghibli and Michael Mann. His first major curatorial project at TIFF Bell Lightbox was the landmark film programme First Peoples Cinema: 1500 Nations, One Tradition and its accompanying gallery exhibition, Home on Native Land, which took place from June 21 to August 11, 2012. In the summer of 2013 he curated TOGA! The Reinvention of American Comedy, which brought cast and crew members of Animal House together for an onstage reunion. In 2014, Wente co-organized the Canadian premiere of the immensely popular travelling exhibition Stanley Kubrick, and programmed the accompanying retrospective that brought Kubrick’s key collaborators, members of the Kubrick family, and leading critics and scholars to TIFF Bell Lightbox.

Prior to his appointment as Director of Film Programmes, Wente served as one of the Canadian features programmers for the Toronto International Film Festival, and also programmed for the imagineNATIVE Film and Media Festival. Well known as a film critic and broadcaster in Toronto and across Canada, he is a weekly contributor to CBC Radio’s Metro Morning and has covered film and pop culture for 20 other local CBC Radio programs. He has also been a regular guest on CBC Newsworld’s News Morning and Weekend Edition, as well as Q. Wente is the former president of Native Earth Performing Arts, Canada’s oldest Indigenous Performing Arts Company.

Jesse Wente est le directeur des programmes de cinéma du Bell Lightbox du Festival international du film de Toronto, où il supervise les nouvelles sorties, les cycles de films de même que la programmation et le calendrier de la cinémathèque du Festival. Quelques-unes de ses contributions à la programmation depuis la création du Bell Lightbox du Festival international du film de Toronto en 2010 incluent des rétrospectives sur Roman Polanski, Paul Verhoeven, David Cronenberg, Oscar Micheaux, Studio Ghibli et Michael Mann. Son premier grand projet curatorial a été le programme pionnier du film « La rétrospective du cinéma des Premières Nations: 1500 nations, une tradition » et son exposition parallèle, Terre de nos aïeux, qui a été présentée du 21 juin au 11 août 2012. Au cours de l’été 2013, il a organisé TOGA! The Reinvention of American Comedy (Toge! La réinvention de la comédie américaine), qui a réuni sur scène les membres de la distribution et de l’équipe technique du film American College de John Landis.

En 2014, Wente a co-organisé la première canadienne de l’exposition itinérante immensément populaire sur Stanley Kubrick et a programmé la rétrospective qui a réuni les collaborateurs principaux de Stanley Kubrick, les membres de la famille Kubrick de même que les plus éminents critiques et universitaires au Bell Lightbox du Festival international du film de Toronto. Avant d’être nommé directeur des programmes de cinéma, Wente a été l’un des programmateurs des films canadiens pour le Festival international du film de Toronto et a également eu la charge de la programmation pour le festival du film et des médias ImagiNATIVE.

Critique de films et diffuseur très connu à Toronto et au Canada, il intervient chaque semaine dans l’émission Metro Morning de la chaîne radio de CBC et a couvert la culture pop et le cinéma pour 20 autres programmes locaux de CBC. Il est aussi régulièrement invité dans les émissions Newsworld Morning, Weekend Edition et Q de CBC. Wente est l’ancien président de Native Earth Performing Arts, la plus vieille compagnie autochtone d’arts de la scène au Canada.


Dr. John Young

Dr. John Young began his role as President and CEO of the Canadian Museum for Human Rights on August 17, 2015. Prior to accepting his position with the Museum, Dr. Young was an Associate Professor of Political Science at the University of Northern British Columbia (UNBC), where he excelled as both an educator and administrator. During his time at UNBC, Dr. Young served as Interim Provost and Vice President Academic and prior to that was the Dean of the College of Arts, Social and Health Sciences. Recognized by UNBC for his teaching excellence, he has been a visiting professor in the United States and Japan and has lived and worked in Germany and Russia. Dr. Young has also worked with the Canadian Parliamentary Centre, as a director of the Canadian Broadcasting Corporation, and on the CMHR Board of Trustees from 2012 to 2015.

Dr. John Young a été nommé président et directeur général du Musée canadien des droits de la personne le 17 août 2015. Avant d’accepter son poste au Musée, Dr. Young était un professeur agrégé en sciences politiques à l’Université du Nord de la Colombie-Britannique (UNBC), où il a excellé en tant qu’éducateur et administrateur. Au cours de sa carrière à UNBC, Dr. Young a tout d’abord été le doyen du Collège des arts, des sciences sociales et des sciences de la santé puis a exercé en intérim les fonctions de vice-recteur et vice-président des programmes d’études. Distingué par UNBC pour son excellence dans l’enseignement, il a été professeur invité aux Etats-Unis et au Japon. Il a également vécu et travaillé en Allemagne et en Russie, occupé le poste de directeur de la Société Radio-Canada, travaillé au Centre parlementaire du Canada et siégé au conseil d’administration du Musée canadien des droits de la personne (MCDP) de 2012 à 2015.


Activity Leader


Laura Nanni

Laura Nanni is an interdisciplinary curator, artist and producer, interested in cultivating unconventional and innovative ways of experiencing story and space. As a producer and curator she is known for her successful leadership of initiatives focused on artistic experimentation, community building and collaboration. Numerous projects she has supported through mentorship, development workshops and residencies have gone on to receive prestigious presentation opportunities and awards.

Recent roles include Program Supervisor and Exhibition Manager for Nuit Blanche Toronto (2014 & 2015); Producer for the Luminato Festival (2014) and four seasons as Rhubarb Festival Director for Buddies in Bad Times Theatre (2010-2014). From 2008-2010, for Harbourfront Centre, she was Curator and Coordinator for HATCH residency and mentorship program, Artistic Associate for World Stage and Producer of The Culture Congress, an annual arts and culture forum.

Her performance and installation work has been presented across North America, the UK and Europe, including 7a*11d Festival of Performance Art (Toronto), Galapagos Art Space (NY) and London International Festival of Theatre (London). Laura also actively mentors and provides consultation for emerging producers, curators and organizations across the globe. www.laurananni.com


Jim Olver

Jim has worked at The Banff Centre for 33 years. Hired by President Paul D. Fleck, Jim spent the first 15 years producing Management and Leadership Seminars. Since 1996 Jim has served artists, leadership and conference guests. Jim has served at every Canadian Arts Summit held in Banff. One of his many roles is “presenting” The Banff Centre through guided tours of the creative spaces of the mountain campus. Jim’s “behind the scenes” tour Saturday morning will include historical anecdotes, descriptions of our programming and glimpses of hidden creative spaces on campus.


Corleigh Powderface

Corleigh Powderface (Guiding Feather Woman- Wa-thu-thna-ge Wiya) is a Banff Centre Cultural Advisor and Stoney Nakoda (I-ya-hre Nakoda) from the Morley reserve. She is a Traditional Knowledge Keeper and has a passion to teach others about ancestral history, traditional protocols as well as traditional spirituality. The greatest advice she ever received was from Sykes Powderface: You can walk both worlds but never forget who you truly are. Walk with the four teaching of our ancestors; honesty, trust, respect and honor. For if one of these are broken then the rest do not work.